پزشک در حال تنظیم ارتودنسی متحرک در دهان بیمار 485484

ارتودنسی متحرک یکی از روش‌های پیشرفته برای مرتب کردن دندان‌ها بدون نیاز به براکت و اتصال به دندان است. این روش این امکان را فراهم می‌کند که پلاک متحرک را به راحتی از دهان خارج کنید، مثلاً هنگام غذا خوردن یا شستشوی دهان. اگر ناهنجاری‌های دندان شما محدود هستند، ارتودنسی متحرک گزینه‌ی مناسبی است.

ارتودنسی متحرک، یکی از روش‌های پرطرفدار ارتودنسی است، زیرا بی دردسرترین راه برای بهبود ترتیب دندان‌ها است. این روش با اعمال فشارهای ملایم بر روی دندان‌ها، آن‌ها را به آرامی به جای خود تغییر می‌دهد. اگر تصمیم به انجام ارتودنسی متحرک دارید، حتماً با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مشورت کنید تا اطلاعات دقیق‌تری درباره مزایا و معایب این روش بدست آورید.


🤔 ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک دندان یکی از روش‌های درمانی برای اصلاح ناهنجاری‌ های دندانی است که براکت ندارد و به دندان‌ها متصل نمی‌شود. این روش به شما امکان می‌دهد پلاک متحرک را در زمان‌هایی مانند خوردن غذا یا شستشوی دهان از دهان خارج کرده و به راحتی دوباره در دهان قرار دهید. از آنجایی که ارتودنسی متحرک نیاز به پیگیری‌های مکرر ندارد و قابلیت تنظیم آسان دارد، برخی افراد ترجیح می‌دهند از این روش استفاده کنند.

وقتی ارتودنسی متحرک وارد بازار شد، این تکنولوژی به طور قابل توجهی از روش‌های قبلی پیشرفته‌تر بود. به ویژه، الاینر شفاف نوعی ارتودنسی متحرک است که بسیار مورد توجه قرار گرفت. با استفاده از الاینرها، افراد می‌توانند بدون محدودیت از این روش استفاده کنند، زیرا می‌توانند آنها را در زمان‌های نیاز به دهان خارج کرده و دوباره وارد کنند، این امر باعث راحتی در خوردن غذا و انجام بهداشت دهان و دندان می‌شود.

سوالات پر تکرار کاربران 👇

ارتودنسی متحرک یا ثابت، کدام بهتر است؟

نمی‌توان گفت کدام نوع ارتودنسی بهتر است، زیرا هرکدام دارای مزایا و معایب خاصی هستند انتخاب بین این دو نوع ارتودنسی بستگی به نیازها و شرایط دندانی شما دارد. اگر ناهنجاری‌های دندانی شما جزئی است و نیاز به حرکت چندین دندان ندارید، ممکن است ارتودنسی متحرک برای شما مناسب باشد، زیرا آن را می‌توان به راحتی خارج و وارد کرد و برای تنظیم آن نیاز به تغییرات کوچکتری دارید. اما اگر متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که دندان‌های شما نیاز به نیروی شدیدتری برای حرکت دارند، احتمالا به شما ارتودنسیثابت را توصیه می‌کند، زیرا این روش معمولا برای حرکت دندان‌ها نیاز به نیروهای بیشتری دارد ولی معمولا زمان درمان آن بیشتر است.

ارتودنسی متحرک قبل و بعد انجام ان بر روی دندان های خانم 4854
عکس نتیجه گیری فوق العاه قبل و بعد ارتودنسی متحرک

🟣 ارتودنسی متحرک برای چه کسانی است؟

ارتودنسی متحرک برای افرادی مناسب است که دارای مشکلات مختلف دندانی مانند ناهنجاری‌های دندانی، اورجت، کراس بایت، یا اپن بایت هستند. این روش ارتودنسی دندان برای افرادی که به دلیل فضای کم در فک همپوشانی دندان‌ها دارند نیز مناسب است. همچنین، افرادی که به دلیل مشکلات جزئی در دندان‌های خود، از جمله فواصل بین دندان‌ها یا دندان‌های خورده، به دنبال یک راه حل درمانی ساده و بدون نیاز به روش‌های ثابت هستند، می‌توانند از ارتودنسی متحرک استفاده کنند.

سوال پر تکرار کاربران گرامی گرگان دنتال 👇

آیا با ارتودنسی متحرک دندان می توان غذا خورد؟

پاسخ دکتر مجرب: یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این روش ارتودنسی دندان، امکان خارج کردن آن از دهان هنگام خوردن غذا و نوشیدنی است. دقت داشته باشید که غذاهای سفت، چسبناک و شیرین می‌توانند به پلاک آسیب وارد کنند. به همین دلیل زمانی که دستگاه ارتودنسی داخل دهان است، نباید چنین غذاهایی بخورید.

ارتودنسی متحرک فک بالای بیمار 98574
نمونه ای از ارتودنسی متحرک در دهان بیمار

◀ انواع پلاک ارتودنسی متحرک

  1. الاینر شفاف یا ارتودنسی نامرئی: این نوع پلاک‌ها از جنس شفافی بوده و به طور مشخص روی دندان‌ها قرار می‌گیرند آن‌ها بدون براکت و سیم فلزی استفاده می‌شوند و به‌ویژه برای افرادی که به زیبایی دندان‌های خود حساسیت دارند، مناسب هستند. الاینرها همچنین برای اصلاح ناهنجاری‌های ساده تا متوسط مناسب هستند و به طور منظم تعویض می‌شوند.
  2. پلاک متحرک با فنر زد (ارتودنسی متحرک تک فک): این نوع پلاک‌ها شامل فنرهایی هستند که به دندان‌ها فشار می‌آورند و آن‌ها را به جلو حرکت می‌دهند این نوع پلاک برای اصلاح دندان‌های قدامی که به عقب خورده‌اند، استفاده می‌شود و برای کودکان نیز مناسب است.
  3. پلاک فانکشنال (ارتودنسی متحرک برای کودکان): این پلاک‌ها به جلویی و عقبی شدن فک‌ها کمک می‌کنند و همچنین به بهبود ناهنجاری‌های دندانی کمک می‌کنند آنها معمولاً برای کودکان استفاده می‌شوند و با فشار به فک، استخوان‌ها را به جا می‌اندازند.
  4. ریتینر (تثبیت‌کننده ارتودنسی): این پلاک‌ها پس از اتمام درمان ارتودنسی ثابت استفاده می‌شوند تا دندان‌ها در موقعیت جدید تثبیت شوند آن‌ها می‌توانند از جنس پلاستیکی یا شفاف باشند و به دندان‌ها راحتی و ثبات می‌بخشند.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی دندان چیست؟

پزشک در حال تنظیم ارتودنسی متحرک در دهان بیمار 485484
جا انداختن ارتودنسی متحرک در دهان بیمار توسط پزشک مجرب

🟢 مزایای ارتودنسی متحرک

  1. ارتودنسی متحرک از جمله راه‌هایی است که امکانات جالب و مفیدی را برای بیماران فراهم می‌کند این روش، با قابلیت حرکتی که دارد، به افراد اجازه می‌دهد تا در زمان‌هایی که نیاز به خارج کردن پلاک دندان از دهان دارند، این کار را به‌راحتی انجام دهند. به علاوه، تنظیم این پلاک‌ها بسیار ساده است و با تغییرات کوچک می‌توان آنها را به شکلی مناسب برای دندان‌های خود تنظیم کرد.
  2. یکی از مزایای دیگر ارتودنسی متحرک، کمتر بودن خطر آسیب به دندان‌ها است زیرا در این روش، نیروهای فشاری که به دندان‌ها وارد می‌شود، به طور متناسب و ملایم‌تری است که می‌تواند خطر آسیب دیدگی دندان‌ها را کاهش دهد.
  3. همچنین، این نوع ارتودنسی به افراد امکان می‌دهد که در مواقع حساس اجتماعی، مانند مراسم رسمی یا مهمانی‌ها، دستگاه ارتودنسی را به‌راحتی از دهان خارج کنند. این امر به آن‌ها اعتماد به‌نفس بیشتری می‌دهد و از احساس ناخوشایندی که ممکن است در این مواقع به وجود آید، جلوگیری می‌کند.

مدت زمان درمان با ارتودنسی متحرک دندان چقدر است؟

پاسخ دکتر مجرب: مدت زمان درمان با ارتودنسی متحرک بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله نوع ناهنجاری، شدت آن، سن بیمار و تمایل به همکاری با درمان. عموما پزشک ممکن است از ۱۲ تا ۳۶ ماه استفاده از پلاک متحرک را توصیه کند. در برخی مواقع، برای تثبیت درمان پس از ارتودنسی ثابت، ممکن است از ارتودنسی متحرک برای مدت کوتاهی استفاده شود.

نمونه های ارتودنسی متحرک در دست بانو 458485
نمونه هایی از ارتودنسی متحرک دندان

❌ معایب ارتودنسی متحرک دندان چیست؟

ارتودنسی متحرک همانند دیگر روش‌های ارتودنسی معایبی به همراه دارد. مهم‌ترین معایب این روش عبارتند از:

  1. روی گفتار تاثیر دارد.
  2. فقط ناهنجاری‌های محدود دندان را می‌توان با این روش برطرف کرد
  3. برای حرکات دندان که نیاز به نیروی بیشتر دارند، باید از ارتودنسی ثابت استفاده شود
  4. استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی فک پایین دشوار است و به‌راحتی نمی‌توان آن را تحمل کرد.

⚡ روش های مراقبت از ارتودنسی متحرک دندان

  1. مراقبت از پلاک: از پلاک داخل دهان خود مراقبت کنید و از خوردن غذاهای سفت، چسبناک و شیرین خودداری کنید که ممکن است پلاک را آسیب برسانند.
  2. شستشوی پلاک: هفته‌ای یک‌بار پلاک را با استفاده از حلال مخصوص شستشو دهید.
  3. مراقبت از دندان‌ها: حتما دندان‌هایتان را صبح و شب بشویید و از نخ دندان و مسواک استفاده کنید.
  4. بررسی مرتب با دندانپزشک: منظور از بررسی مرتب با دندانپزشک این است که هر چند ماه یکبار باید به دندانپزشک مراجعه کنید. تا وضعیت دندان‌ها و پلاک‌ های ارتودنسی‌تان را بررسی کند.
  5. تمیزی دستگاه: دستگاه ارتودنسی را به‌صورت دقیق و مرتب تمیز کنید.

سوال پر تکرار کاربران گرگان دنتال 👇

چند ساعت در روز باید از ارتودنسی متحرک استفاده کنم؟

پاسخ دکتر مجرب: برای موفقیت در درمان، توصیه می‌شود که از پلاک ارتودنسی متحرک به‌طور منظم و مداوم استفاده کنید این به معنای استفاده از آن در طول روز و شبانه‌روز است. بسته به توصیه‌های دندانپزشک و نوع درمان، ممکن است زمان استفاده متفاوت باشد. اما به‌طور کلی، برای داشتن نتایج مطلوب، توصیه می‌شود که حداقل ۲۲ تا ۲۳ ساعت در روز از پلاک استفاده کنید. در واقع، تنها زمانی که باید پلاک را از دهان خارج کنید، برای خوردن غذا یا شستشوی دهان است. اگر دارای هرگونه سوال یا ابهامی در مورد زمان استفاده از پلاک متحرک هستید، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا به شما راهنمایی کند.

لبخند خانم ارتودنسی متحرک قبل و بعد 54854
لبخند رضایت بخش خانم قبل و بعد ارتودنسی متحرک

🥂 چه مایعاتی را نمی توان همراه با ارتودنسی متحرک نوشید؟

مایعات شیرین و دارای رنگ‌های شیمیایی می‌توانند به پلاک ارتودنسی آسیب وارد کنند نوشیدنی‌های گازدار و انرژی‌زا نیز ممکن است به پلاک آسیب بزنند، به همین دلیل بهتر است هنگام نوشیدن هر نوع نوشیدنی آن را از دهان خارج کنید.


💰 هزینه ارتودنسی متحرک سال 1402 در گرگان  

هزینه ممکن است متفاوت باشد و بسته به عواملی مانند نوع ناهنجاری، نوع پلاک، مدت زمان درمان، و موقعیت جغرافیایی مطب متغیر باشد.

اما تخمین قیمت ها را برای شما به اشتراک می‌گذاریم:

  1. قیمت ارتودنسی ارزان: 15.000.000 تا 18.000.000 میلیون
  2. قیمت ارتودنسی فک بالا ثابت: 15.000.000 تا 23.000.000 میلیون
  3. هزینه ارتودنسی فک پایین ثابت: 15.000.000 تا 25.000.000 میلیون
  4. هزینه ارتودنسی ثابت فک بالا و پایین: 30.000.000 تا 48.000.000 میلیون
عکس قبل و بعد ارتودنسی متحرک رونالدو، بازیکن مشهور فوتبال 54654
عکس قبل و بعد ارتودنسی متحرک رونالدو، بازیکن مشهور فوتبال

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *