پروتز کردن دندان ها 1123658974

پروتز دندان یک فرآیند دندان‌پزشکی است که برای جایگزینی دندان‌های طبیعی که به طور کامل از بین رفته‌اند، استفاده می‌شود. این فرآیند می‌تواند باعث بهبود کیفیت زندگی فرد شود و از نظر ظاهری و عملکردی، اثر گذار باشد. پروتزهای دندان می‌توانند ثابت یا متحرک باشند و بسته به نیاز و شرایط خاص هر فرد، انتخاب می‌شوند. مشکلات دندان از جمله مسائلی است که برای اکثر افراد در زندگی به وقوع می‌پیوندد. خرابی، پوسیدگی، و شکستگی دندان‌ها از جمله مشکلات شایعی هستند که ممکن است باعث ایجاد ناراحتی و نگرانی شوند. در صورتی که بیماری‌های دندان به گونه‌ای پیشرفت کند که دندان به طور کامل از بین برود و امکان درمان آن وجود نداشته باشد، راه حلی متفاوت باید اتخاذ شود، که جایگزینی دندان طبیعی با پروتز دندان یکی از روش‌های معمول آن است.

نمایش پروتز دندان توسط دندانپزشک 5269596326
زیباسازی لبخند و حفظ سلامت دندان با پروتز دندان

پروتز دندان و کاربرد آن

پروتز دندان، یکی از راه‌حل‌های مهم در زمینه دندانپزشکی است که به طور کامل یا جزئی نقش دندان‌های طبیعی را به عهده می‌گیرد. زمانی که دندان طبیعی به طور کامل از بین رفته یا خراب شده و قابلیت درمان ندارد، پروتز دندان به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جایگزینی می‌تواند شامل جزئیات مختلفی از جمله تاج دندان، پل، دندان مصنوعی، ایمپلنت دندان و روکش باشد که ممکن است به صورت ثابت یا متحرک باشد. به عنوان مثال، در مواردی که دندان طبیعی کاملاً از بین رفته است، پروتز دندان کامل ساخته می‌شود تا جایگزین آن شود. اما در برخی موارد، ممکن است فقط بخشی از دندان، مانند تاج آن، نیاز به پروتز داشته باشد. مزایای استفاده از پروتز دندان بسیار متنوع است.

به عنوان مثال، با پروتز دندان، فرد می‌تواند به راحتی غذا خوردن و آشامیدن را انجام دهد، بدون اینکه با درد دندان یا حساسیت آن مواجه شود. همچنین، پروتز دندان بهبود ظاهر و زیبایی فرد را نیز تضمین می‌کند و به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند. علاوه بر این، پروتز دندان می‌تواند به تحلیل و استحکام استخوان‌های فک کمک کرده و از حفاظت دندان‌های عصب‌کشی شده نیز مراقبت کند. در نهایت، انجام یک پروتز دندان مناسب، باعث می‌شود فرد دوباره با یک لبخند زیبا و اطمینان‌بخش، به زندگی خود ادامه دهد.

پروتز دندان ها 223510147410
پروتز دندانها

انواع پروتز دندان کدامند؟

پروتزهای دندانی بر اساس نحوه قرارگیری در دهان به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • پروتز دندان ثابت
  • پروتز دندان متحرک

1. پروتز دندان ثابت

این نوع پروتز، که در بسیاری از موارد به عنوان “روکش دندان” هم شناخته می‌شود، به صورت دائمی در دهان نصب می‌شود. حین استفاده از آن، فرد به سختی تفاوت ظاهر طبیعی و غیرطبیعی دندان‌ها را حس می‌کند. این پروتز با ظاهر بسیار زیبا از یک سو و احساس طبیعی بودن آن از سوی دیگر، توانسته است طرفداران زیادی جلب کند.

پروتز دندان ثابت نیز به دو دسته تقسیم میشود:

  • روکش تک واحدی دندان

در صورتی که یک دندان مورد آسیب قرار گرفته باشد، اما میزان خرابی آن به حدی نرسیده باشد که دیواره‌های آن از بین رفته باشد، راه حلی مناسب می‌تواند استفاده از روکش دندان باشد. این روش به خوبی برای مواردی که دندان به دلیل تغییر رنگ یا سیاهی ناشی از چند بار پر شدن، نیاز به ترمیم دارد، کارآمد است. با انتخاب پروتز روکش دندان، می‌توان به سادگی و با هزینه مناسب، زیبایی و شکل طبیعی دندان را بازیافت کرد و از پیشرفت خرابی دندان جلوگیری نمود.

  • بریج دندان

در حالتی که دندان‌های ثابت به دلیل پوسیدگی و خرابی بیشتر، و استخوان دندان‌ها به میزان قابل توجهی از دست رفته باشد، روش پروتز دندان ثابت یا بریج دندان به عنوان یک راه حل مؤثر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، دو دندان سالم به عنوان پایه‌ها در نظر گرفته شده و بین آن‌ها یک پل ثابت قرار داده می‌شود. این پل، میان فاصله‌های خالی به وجود آمده از دندان‌های خراب شده را پر می‌کند.

با ایجاد این ستون‌های استوانه‌ای، امکان بازسازی ناحیه دچار آسیب و خسارت فراهم می‌شود. این روش نه تنها به بهبود ظاهر زیبایی دندان‌ها کمک می‌کند بلکه عملکرد بهتری در زمان خوردن و آشامیدن نیز ایجاد می‌کند. از مزایای این نوع پروتز می‌توان به تکمیل فاصله‌های خالی دندان، بهبود ظاهری دهان، و تسهیل در فعالیت‌های روزمره مرتبط با دهان اشاره کرد.

قرارگیری پروتز دندان در لثه 2654153125153
جایگذاری پروتز دندان در لثه

2. پروتز دندان متحرک

در برخی موارد، زمانی که استفاده از پروتز دندان ثابت به دلیل شرایط خاصی امکان‌پذیر نباشد، به پروتزهای متحرک روی آورده می‌شود. این نوع پروتزها، زمانی که استفاده از یک پل ثابت مناسب نباشد یا در صورت وجود تعداد زیادی دندان خراب و افتاده، به عنوان یک راهکار قابل استفاده مطرح می‌شوند. پروتزهای متحرک به دلیل قابلیت قرارگیری و برداشتن لحظه‌ای، به فرد این امکان را می‌دهند که آنها را براساس نیازهای خود تنظیم کرده و در مواقع خاص مثل تمیزی یا تعمیرات، از آنها جدا شوند. هرچند که ممکن است ظاهر و زیبایی آنها کمتر از پروتزهای ثابت باشد، اما در مواردی که پروتز ثابت ممکن نیست، این گزینه می‌تواند یک راه حل مناسب و کاربردی برای فرد باشد.

پروتزهای متحرک نیز دارای دسته‌بندی‌های گوناگونی هستند، که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پروتز دندانی متحرک پارسیل

یک نوع پروتز دندانی متحرک به نام “دندان تکه‌ای” نیز در حوزه دندان‌پزشکی وجود دارد. این نوع پروتز پارسیل دارای انواع مختلفی است که از نظر ویژگی‌ها و کاربردها متفاوت هستند:

1. پروتزهای پارسیل با مواد تمام آکریلیک:
این نوع پروتز، به عنوان یک درمان موقت و اولیه، برای مدت زمان خاصی استفاده می‌شود.

2. پروتزهای پارسیل با آلیاژ کروم-کبالت:
در مواردی که امکان استفاده از پروتز ثابت وجود نداشته باشد یا فرد به دلایلی به پروتز ثابت علاقه نداشته باشد، از این نوع پروتز پارسیل استفاده می‌شود. به‌ویژه در شرایطی که در انتهای دهان دندانی موجود نباشد که متخصص بتواند از آن به عنوان پل یا بریج استفاده کند.

علاوه بر این، یک نوع دیگر از دندان‌های متحرک وجود دارد که با داشتن لثه همراه هستند و از آلیاژ فلزی استفاده شده است. با وجود گیره‌های موجود در این نوع پروتزها، ممکن است برخی افراد احساس ناخوشایندی کنند. برخی از دندان‌های متحرک پارسیلی در بازار قابل دسترس هستند که قسمت گیره فلزی آن‌ها به صورت رنگ دندان طراحی شده است.

  • پروتز متحرک دندان به صورت کامل یا دست دندان

یکی از پرکاربردترین پروتزهای دندانی، دندان‌های مصنوعی کامل است که اکثر ما با آن آشنا هستیم، مخصوصاً در بین افراد سالخورده که تمایل به استفاده از آن دارند. این پروتز، در شرایطی که فرد تمام دندان‌های خود را از دست داده است، استفاده می‌شود و یک دندان‌های کامل برای هر دو فک را شامل می‌شود.

در زمان اولیه، عملکرد این نوع پروتز بسیار مؤثر بوده است. اما به مرور زمان و با مشکلاتی مانند زرد شدن، شکستگی و … کاهش کیفیت آن رخ داده و میزان استفاده از آن کاهش یافته است، در حالی که استفاده از ایمپلنت‌های دندان در میان افراد رواج یافته است. از نظر قیمت، این نوع پروتز اغلب یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها برای افراد است و در دو نوع معمولی و با لثه‌های نرم ارائه می‌شود.

  • پروتز متحرک دندان از نوع اوردنچر

روش تکمیلی دست‌دندان با استفاده از ایمپلنت، به نام “ترکیب کامل شده دست‌دندان” نامیده می‌شود. در این روش، یک دست‌دندان کامل بر روی پایه‌های ایمپلنت قرار گرفته و در داخل لثه نصب می‌شود، که نتیجه نهایی به شکل طبیعی‌تری ارائه می‌دهد. این پروسه ایجاد یک وصله محکم بین دست‌دندان و پایه‌های ایمپلنت را فراهم می‌کند، به طوری که دست‌دندان به نظر و حس مانند یک دندان طبیعی می‌آید.

از ویژگی‌های این روش می‌توان به راحتی در کارکردن با آن اشاره کرد، زیرا دست‌دندان کامل به پایه‌های ایمپلنت متصل شده است. این ارتباط محکم باعث می‌شود دست‌دندان به طور نسبی ثابت باشد، اما در عین حال، به دلیل ارتباط نسبتاً محدود با ایمپلنت دندان گرگان، به نوعی قابلیت حرکت و انعطاف را نیز دارد. این ویژگی باعث می‌شود به طور عامه از آن به عنوان یک پروتز نیمه‌متحرک یا “نیمه ثابت” یاد شود.

پروتز دندان با کیفیت ساخته شده در لابراتور دندانسازی گرگان دنتال

عوامل موثر در انتخاب نوع پروتز

در انتخاب نوع پروتز دندان، تصمیم نهایی معمولاً توسط متخصص پروتز گرفته می‌شود، اما وضعیت دهان و دندان‌های فرد بیشترین تأثیر را بر روی این انتخاب دارد. اگر تعداد دندان‌های خراب شده و از بین رفته محدود باشد، به طور عمومی پروتز ثابت به عنوان گزینه‌ای مناسب پیشنهاد می‌شود که در همان ناحیه اجرا شود. اما در مواردی که دندان‌های زیادی خراب شده و از بین رفته باشند، پزشک ممکن است به منظور کاهش هزینه و زمان درمان، پروتزهای متحرک را پیشنهاد دهد. این پروتزها، بسته به نوع فک و لثه ممکن است شامل ایمپلنت دندان باشند یا نباشند. تصمیم در مورد نوع پروتز به توجه به ویژگی‌های دهان و تعداد دندان‌های متضرر از بین رفته به صورت شخصی‌سازی و تحت نظر متخصص اتخاذ می‌شود.

پروتز دندان ساخته شده 586958468
نمونه پروتز دندان ساخته شده با متریال با کیفیت

اهمیت پروتز دندان ها

هنگامی که یک دندان دچار پوسیدگی و خرابی می‌شود، یکی از نکات حیاتی که حتماً باید به آن توجه شود، درمان سریع و در صورت لزوم، جایگزین کردن دندان از دست رفته است. اهمیت این موضوع از جوانب مختلفی پیدا می‌کند، از جمله:

1. حفظ سلامت دندان‌ها:
درمان سریع دندان خراب شده، از فشار بیشتر به سایر دندان‌ها جلوگیری می‌کند و باعث حفظ سلامت دهان می‌شود.

2. زیبایی و اعتماد به نفس:
جلوگیری از بین رفتن دندان و جایگزینی آن به‌وسیله پروتزها، به افزایش زیبایی و اعتماد به نفس فرد کمک می‌کند.

3. حفظ شرایط بهداشتی دهان و دندان:
پر کردن جای خالی دندان به حفظ شرایط بهداشتی دهان و دندان کمک می‌کند.

4. پیشگیری از تغییرات فک:
جلوگیری از تغییرات فک ناشی از بین رفتن دندان، با حفظ تعادل در دندان‌ها مرتبط است.

5. پیشگیری از کج شدن سایر دندان‌ها:
با جلوگیری از فشار ناشی از دندان از بین رفته، از کج شدن دندان‌های سایری که در معرض این فشار قرار دارند، جلوگیری می‌شود.

بنابراین، از زمان اولین نشانه‌های مشکل در دندان، به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید و بر اساس تشخیص او، از یکی از انواع پروتزها برای پر کردن جای خالی دندان خود استفاده کنید تا بهترین نتیجه را در حفظ سلامت دهان خود بدست آورید.

پروتز دندان 11256369874
پروتز دندان راهکاری کاربردی برای زیباسازی لبخند

 

 


مزایای پروتز دندان

هر فردی که با مشکلات دندانی نظیر پوسیدگی دندان، خرابی، عدم توانایی در جویدن غذا یا مشکلات در صحبت کردن به دلیل نبود دندان مواجه است، بهتر است فوراً برای درمان اقدام کند. در این حالت‌ها، پروتزهای دندان با انواع مختلف، بر اساس تشخیص متخصص، به عنوان یک راهکار سریع و عملی مطرح می‌شوند. این پروتزها، با بهره‌گیری از خدمات بهترین متخصصان و دندانپزشکان، به شما کمک می‌کنند تا با قالب‌گیری دقیق و ساخت پروتز مناسب، مشکلات دندانی خود را به‌طور مؤثری حل کنید.

پروتزهای دندانی به سلامت دهان و دندان شما کمک می‌کنند و از خرابی دندان‌های دیگر جلوگیری می‌نمایند. این راهکارها نه تنها به زیبایی و افزایش اعتماد به نفس شما کمک می‌کنند، بلکه عدم جایگزینی دندان با پروتز ممکن است منجر به مشکلاتی نظیر ساییدگی دندان‌های دیگر، کج شدن، زخم‌های لثه و تغییرات در فرم لثه شود. بنابراین، مراجعه به متخصصان متبحر در این زمینه، قدمی مهم به سوی حل مشکلات دندانی و حفظ سلامت دهان شما است.

پروتز دندان ها 11206365898
پروتز دندان ها به روش متحرک

 

 


عوارض پروتز دندان

پروتز دندان علاوه بر مزایایی که دارد عوارضی هم دارد که برای شما بازگو میکنیم:

  • آلرژی و حساسیت:
    یکی از احتمالات عوارض پروتز دندان، بروز آلرژی یا حساسیت ممکن است باشد. افرادی که به مواد مصرفی در پروتزها حساسیت دارند، ممکن است با واکنش‌های آلرژیکی مواجه شوند.
  • ایجاد نارحتی‌های دهانی به دلیل عدم سازگاری:
    عدم سازگاری پروتز با دهان فرد ممکن است منجر به ناراحتی‌های دهانی شود که باعث ناراحتی و ایجاد مشکلات در استفاده از پروتز میشود.
  • مشکلات ناشی از عدم قالب‌گیری درست یا نصب مناسب پروتز:
    قالب‌گیری نادرست یا نصب نامناسب پروتز می‌تواند مشکلاتی نظیر عدم تناسب، دغدغه‌های برنامه‌ریزی و ظاهر غیرطبیعی را به وجود آورده و به راحتی قابل تشخیص و حل نباشد.
  • ایجاد تورم و التهاب کوتاه مدت:
    پس از نصب پروتز، ممکن است در برخی افراد، تورم و التهاب کوتاه‌مدتی رخ دهد که معمولاً به طور طبیعی و با رعایت دستورات مراقبتی تخفیف می‌یابد. این تورم معمولاً موقتی و بدون اثرات جانبی جدی است.

ماندگاری و دوام پروتز های دندانی

اگر بتوانید دو هفته اولیه را به خوبی سپری کنید و پروتز با دهان شما هماهنگی مناسبی داشته باشد، شرایط نگهداری در طولانی مدت نیز به طور قابل توجهی ساده‌تر خواهد بود. در ابتدا باید توجه داشت که عدم سازگاری پروتز دندانی در دوران اولیه امری طبیعی است و به دلیل التهابات دهانی، خوردن و آشامیدن با آن ممکن است کمی دشوار باشد.

همانطور که دندان‌های طبیعی دارای ماندگاری متفاوتی در افراد مختلف هستند، پروتز دندانی نیز دارای ماندگاری متفاوتی است و نتایج آن در افراد متفاوت خواهد بود. با این حال، با رعایت نکات بهداشتی و نگهداری مناسب، می‌توانید طول عمر پروتز دندان‌ها را افزایش داده و سال‌ها از آنها استفاده کنید.

پروتز دندان ها 22365874125
انواع پروتز های دندان به روش های مختلف

 

 


هزینه پروتز های دندانی 1403 چقدر است؟

انتخاب نوع پروتز دندان و محدوده استفاده آن، به همراه تعداد دندان‌هایی که نیاز به جایگزینی دارند، تأثیر مستقیمی بر هزینه دارد. عوامل دیگری نیز مانند نیاز به خدمات لابراتوار، هزینه‌ی متخصص و کلینیک، و امکانات فنی مورد نیاز در هر مرحله، هزینه‌ها را متفاوت می‌کند. به همین دلیل، تعیین یک قیمت مشخص و واحد برای پروتز دندان ممکن نیست.

زمانی که به متخصص دندانپزشکی مراجعه کردید، او قادر خواهد بود تا پس از مشاوره و معاینه اولیه، به شما قیمت کامل و دقیق را بیان کند. این شامل هزینه‌های مربوط به نوع پروتز، تعداد دندان‌های مورد نیاز، خدمات لابراتوار، هزینه‌ی متخصص و کلینیک، و هر گونه هزینه اضافی دیگر است.

هزینه (تومان)

نوع دندان مصنوعی

7.500.000

پروتز پارسیل آکریلی هر فک

8.500.000

پروتز پارسیل کروم کبالت هر فک

9.500.000

پروتز پارسیل فلکسی/ژله‌ای هر فک
1.500.000

فلیپر

6.000.000

دست دندان مصنوعی با دندان ایرانی (هر فک)

 

10.000.000

دست دندان مصنوعی با دندان ژاپنی/ترکیه‌ای (هر فک)

20.000.000

دست دندان مصنوعی با دندان اروپایی ایورکلار اصل (هر فک)

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *