تغذیه تازه و سالم برای دهان خوشبو 56546546556

رژیم سالم برای دهان تازه و خوشبو؛ میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های کم چرب، غلات کامل


بدون شک، همگی به دنبال داشتن دهانی خوشبو هستند. بوی نامطبوع دهان، بدون توجه به علت آن، بر روی تصویر افراد در موقعیت‌های مختلف تأثیر منفی می‌گذارد. در جمعیت جهان، تقریباً 12 درصد افراد با یک مسئله جدی روبرو هستند: هالیتوزیس مزمن یا بوی نامطبوع و تلخی دهان به طور مداوم که باعث کاستی از اعتماد به نفس و تردید در مواجهه با جامعه می‌شود. اما خوشبختانه، با رعایت بهداشت دهان و دندان، تغذیه سالم و استفاده از محصولات بهداشتی مناسب، شما می‌توانید بوی دهان خود را بهبود بخشید.در ادامه، راهکارهایی برای خوشبو نگه داشتن دهان ذکر خواهیم کرد.

ایجاد بوی بد دهان در فرد به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان 514564564654165
بوی بد ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

11 علت بوی بد دهان

شاید شما هم تجربه کرده‌اید که حتی پس از مسواک زدن، دهانتان همچنان بوی نامطبوعی دارد. در ادامه، به دلایل این بوی نامطبوع دهان اشاره می‌کنیم:

  1.  تکنیک نادرست در مسواک زدن
  2. خشکی دهان
  3.  بیماری‌های لثه
  4.  تسویه ناصحیح دندان
  5.  مصرف برخی مواد غذایی مانند سیر و پیاز
  6. ذرات غذایی ماندگار در دندان
  7.  پیروی از رژیم کم‌کربوهیدراتی
  8.  مصرف تنباکو و قلیان
  9.  ابتلا به دیابت
  10. عفونت‌های تنفسی
  11. مصرف داروهای ضدآلرژی و دیگر داروها
ایجاد بوی بد دهان فرد به دلیل عدم مسواک زدن درست 352156456054510
ایجاد بوی بد دهان به دلیل عدم مسواک زدن در فرد

راه های خوشبو کردن دهان

تمیز نگه داشتن دهان

  1.  بهترین کار این است که دندان‌ها و زبان خود را روزانه دست کم دو بار با مسواک تمیز کنید. این عمل باعث از بین رفتن باکتری‌های عامل بوی نامطبوع دهان و پوسیدگی دندان می‌شود. همچنین، مسواک زدن پشت زبان را هم فراموش نکنید؛ بر اساس یک مطالعه، شستشوی زبان می‌تواند تا 70 درصد از بوی نامطبوع دهان را کاهش دهد.
  2. بلافاصله پس از خوردن غذا، دهان خود را با آب بشویید. قرقره کردن آب در دهان پس از وعده‌های غذایی، باقی‌مانده‌های غذا که منجر به بوی نامطبوع دهان می‌شوند، را از بین می‌برد.
  3. روزی حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان به باقی‌مانده‌های غذا که مسواک به آنها دسترسی ندارد، دسترسی می‌یابد و همچنین پلاک‌ها، لایه‌های باکتری روی دندان‌ها، را از بین می‌برد. استفاده از نخ دندان همچنین از ابتلا به بیماری‌های پریودنتال که یک عامل دیگر برای بوی نامطبوع دهان محسوب می‌شود، جلوگیری می‌کند.در صورتی که می‌خواهید باقی‌مانده غذای گیر کرده در میان دندان‌های خود را خارج کنید، از خلال دندان استفاده کنید و تنفس خود را تازه کنید.
  4.  روزانه حداقل یک بار از دهانشویه استفاده کنید و آن را به خوبی در دهان قرار داده و قرقره کنید. دهانشویه نه تنها از دندان‌های شما مراقبت می‌کند، بلکه باعث از بین بردن باکتری‌های عامل بوی نامطبوع دهان نیز می‌شود. به مدت 30 تا 60 ثانیه قرقره کنید و سپس این عمل را یک بار دیگر تکرار کنید. همچنین، قرقره کردن محلول به انتهای حلق و گونه‌ها نیز اهمیت دارد؛ زیرا دسترسی به این نقاط با مسواک یا نخ دندان آسان نیست.
  5. دهانشویه‌های حاوی فلوراید باکتری‌ها را از بین می‌برند و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند. همچنین، محلول حاوی هیدروژن پروکسید برای از بین بردن باکتری‌های عامل بوی نامطبوع دهان کارآمد است. از دهانشویه‌های حاوی الکل پرهیز کنید، زیرا ممکن است دهان را خشک کنند و به تشدید مشکل بوی نامطبوع دهان منجر شوند.
  6.  هر شش ماه یک بار به دندانپزشک خود در گرگان مراجعه کنید. دندانپزشک با تمیز کردن پلاک‌های دندانی و بررسی دندان‌ها برای شناسایی حفره‌های احتمالی و بیماری‌های لثه که منجر به بوی نامطبوع دهان می‌شوند، به شما کمک می‌کند. اگر بوی نامطبوع دهان ناشی از بیماری‌هایی مانند عفونت سینوس، برونشیت، اختلالات متابولیک، دیابت یا بیماری‌های کبد یا کلیه باشد، دندانپزشک ممکن است شما را به پزشک معالج ارجاع دهد.
جویدن آدامس؛ راهی برای از بین بردن بوی بد دهان 654340654401
آدامس جویدنی با کیفیت؛ یکی از روش های خوشبو کردن دهان

خوراکی های خوشبو کننده دهان

  • مصرف فراوان آب برای ترتیبات بهداشتی شما بسیار مهم است. عدم مصرف مایعات می‌تواند باعث خشکی دهان و بوی نامطبوع دهان شود. آب همچنین می‌تواند مواد شیمیایی موجود در دهان و یا روده را که باعث بوی نامطبوع می‌شوند، رقیق کند.
  • به مصرف ماست توجه داشته باشید. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه حدود ۱۷۰ گرم ماست می‌تواند میزان ترکیبات ایجاد‌کننده بوی نامطبوع در دهان را کاهش دهد. مطمئن شوید که ماست شامل باکتری‌های فعال Streptococcus thermophilus یا Lactobacillus bulgaricus است.
  •  میوه‌ها و سبزیجات را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر به تمیز کردن دندان‌ها کمک می‌کند و ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای موجود در آنها سلامت دندان‌ها را بهبود می‌بخشد. میوه‌هایی که بر روی سلامت دندان‌ها تأثیر دارند عبارتند از:
  • سیب: سیب حاوی مقدار زیادی ویتامین سی است که بر سلامت لثه‌ها تأثیر می‌گذارد. اسید مالیک موجود در سیب نیز باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شود.
  • هویج: هویج سرشار از ویتامین آ است که تأثیر مثبتی بر استحکام مینای دندان‌ها دارد.
  • کرفس: جویدن کرفس باعث تولید بزاق می‌شود که باعث خنثی‌سازی باکتری‌های تولیدکننده بوی نامطبوع دهان می‌شود.
  • آناناس: آناناس حاوی آنزیم بروملین است که به تمیز کردن دهان کمک می‌کند.
  • چای سیاه، سبز و گیاهی می‌توانند باعث از بین رفتن باکتری‌های ایجادکننده بوی نامطبوع دهان و پلاک شوند. درمان ناراحتی معده را انجام دهید. ناراحتی معده ممکن است باعث آروغ زدن و در نتیجه ایجاد بوی نامطبوع دهان شود. از مصرف غذاهایی که ممکن است باعث درد معده شوند، پرهیز کنید و در صورت نیاز از آنتی‌اسید استفاده کنید.
  •  از مصرف غذاهای سرشار از سیر، پیاز و ادویه‌های قوی پرهیز کنید. این غذاها ممکن است باعث بوی نامطبوع دهان شوند. پس از مصرف این غذاها، می‌توانید از آدامس بدون قند استفاده کنید یا دندان‌ها را بشویید تا بوی دهانتان تازه شود.
  •  رژیم‌های کم کربوهیدرات را با احتیاط دنبال کنید. رژیم‌های کم کربوهیدرات ممکن است باعث ایجاد ترکیبات شیمیایی موجود در دهان شده و بوی نامطبوع دهان ایجاد کنند. مصرف فراوان آب، جویدن آدامس بدون قند یا قرص نعنای کم‌شیرین می‌تواند به کاهش بوی نامطبوع دهان کمک کند.
مصرف هویج تازه برای داشتن دهان خوشبو 56546546656556
مصرف هویج تازه؛ یکی از روش های خوشبو کردن دهان

بیشتر بخوانید: ایمپلنت فوری دندان در گرگان | مزایای ایمپلنت فوری دندان و مراقبت های بعد


 جلوگیری از عوامل دیگر بوی بد دهان

  • سینوس‌های خود را بررسی نمایید. عفونت‌های سینوسی یا آبریزش از عقب بینی (آبریزش بینی از پشت سینوس‌های موجود در گلو) می‌توانند منجر به ایجاد تا 10 درصد از موارد بوی نامطبوع دهان شوند. روش‌های متعددی برای مقابله با این مشکل وجود دارند:
  • بهتر است به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نیاز باشد برای درمان عفونت‌های سینوسی از آنتی‌بیوتیک استفاده نمایید.
  • می‌توانید از داروهای بدون نسخه برای خشک کردن سینوس‌ها و جلوگیری از تجمع مخاط استفاده کنید.
  • اسپری نمکی را می‌توانید جهت رقیق شدن مخاط و دفع آسان‌تر آن از طریق سینوس‌ها به کار ببرید.
  • برای شستشوی سینوس‌های خود، از مایعات مخصوص شستشوی سینوس استفاده نمایید.
  • اطلاع داشته باشید که برخی داروها می‌توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع دهان شوند. بعضی داروها ممکن است خشکی دهان و بوی نامطبوع دهان را ایجاد کنند، و داروهای دیگر ممکن است به طور مستقیم تأثیر منفی بر بوی دهان داشته باشند.
  • سیگار را از روزمرگی خود دور نگه دارید. مصرف سیگار باعث ایجاد بوی خاکستری در دهان می‌شود. تنها راه دائمی برای رفع این مشکل ترک سیگار است. با این حال، می‌توانید با جویدن نعنا یا استفاده از محصولات خوشبو کننده دهان، مشکل خود را موقتاً تسکین دهید.
تغذیه تازه و سالم برای دهان خوشبو 56546546556
عفونت سینوس یکی از عوامل ایجاد بوی بد دهان

 روش های خوشبو کننده سریع دهان

  •  برای نفس و دهان خوشبو، از آدامس بدون قند بهره ببرید. آدامس‌های حاوی زایلیتول را انتخاب کنید. این آدامس‌ها باعث جلوگیری از چسبیدن باکتری‌ها به دندان‌ها به جای قند مصنوعی می‌شوند. آدامس‌همچنین باعث ترشح بزاق می‌شود و خشکی دهان را کاهش داده و باکتری‌ها و ذرات غذا را از بین می‌برد. مطمئن شوید که آدامس انتخابی شما بدون قند باشد.
  •  از اسپری یا قرص نعنایی برای تازه کردن نفس استفاده کنید. مطمئن شوید که محصول مصرفی بدون قند است. به دنبال محصولات حاوی زایلیتول به عنوان جایگزین شکر بگردید. اگر از اسپری استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که اسپری بدون الکل است؛ زیرا الکل می‌تواند خشکی و بوی نامطبوع دهان را افزایش دهد. به یاد داشته باشید که اسپری یا قرص نعنایی تنها بوی نامطبوع دهان را به طور موقتی تازه می‌کند و نه به طور دائمی. اگر مجبورید به طور مداوم از خوشبوکننده‌های دهان استفاده کنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
  •  برای تازه کردن نفس، برگ‌های گیاهان را بجوید. جویدن برگ‌های نعنا راهی خوب برای تازه کردن نفس است؛ این برگ‌ها روغنی دارند که برای کاهش بوی نامطبوع دهان موثر است. گیاهان دیگری مانند مریم‌گلی و اکالیپتوس نیز دارای خواص ضدمیکروبی هستند و به تازه کردن نفس کمک می‌کنند. شوید و جعفری نیز دارای کلروفیل هستند که بوی دهان را تازه می‌کند و به علاوه به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. دارچین و ریحان نیز به عنوان گیاهان خوشبوکننده می‌توانند مفید باشند.
  • دانه‌ها یا پوست‌های گیاهان را جوید. گشنیز، هل، رازیانه و انیسون (بادیان رومی) همه می‌توانند نفس شما را تازه کنند، اما در جویدن آنها زیاده‌روی نکنید. به ویژه انیسون عطر خوبی دارد که می‌تواند بوی نامطبوع دهان را از بین ببرد. هل را جوید اما اغراق نکنید.
  •  جوش شیرین را درست کنید و قرقره کنید. جوش شیرین تنفس را به طریق طبیعی تازه می‌کند. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک فنجان آب بجوشانید و با آن در دهان خود قرقره کنید.
استفاده از اسپری دهاانی یکی از راه های خوشبو کردن دهان 7665765756767
استفاده از اسپری خشبو کننده دهان برای از بین بردن بوی بد دهان

این مطلب را از دست ندهید: مراقبت های بعد از پر کردن دندان ها 🦷| روش های کاهش درد + توصیه های غذایی🟢


روش‌های خانگی برطرف کردن بوی بد دهان

  1. سرکه‌ی سیب: سرکه‌ی سیب خواص ضدباکتری دارد و تعادل PH دهان را به حالت عادی برمی‌گرداند. صبح و شب قبل از خواب، یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را با یک لیوان آب یخ مخلوط کنید و مخلوط را برای ۳ تا ۵ دقیقه در دهان خود غرغره کنید.
  2. زغال فعال: زغال فعال ناخالصی‌ها را جذب می‌کند و باکتری‌های مضر را از بین می‌برد. دو تا سه بار در هفته، با نصف قاشق چای‌خوری زغال فعال مسواک بزنید و سپس دهان را با خمیردندان بشویید.
  3. آدامس: آدامس بدون قند را جویده و مداومت در مصرف آن نفس را تازه می‌کند و بوی بد دهان را به مدت معینی برطرف می‌کند.
  4. روغن نارگیل: غرغره کردن با روغن نارگیل خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی داشته و بوی بد دهان را کاهش می‌دهد. روزی یکبار این روش را انجام داده و سپس دهان را با آب ولرم شستشو دهید.
  5.  نمک اپسوم: غرغره کردن با مخلوطی از نمک اپسوم و آب به تازه‌کردن نفس و مبارزه با باکتری‌ها کمک می‌کند.
  6.  روغن اکالیپتوس: روغن اکالیپتوس خواص ضدباکتری دارد. آب و روغن اکالیپتوس را مخلوط کرده و با آن غرغره کرده و دهان را شستشو دهید.
  7.  تخم شنبلیله: تخم شنبلیله را جویده و قورت دهید.
  8. زنجبیل: خواص ضدمیکروبی زنجبیل به تازه کردن نفس و کمک به از بین بردن بوی بد دهان کمک می‌کند.
  9.  چای سبز: مصرف روزانه‌ی چای سبز به تازه کردن نفس و مبارزه با باکتری‌ها کمک می‌کند.
  10. عصاره‌ی هسته‌ی گریپ‌فروت: بوی بد دهان را برطرف کرده و باکتری‌های موجود در دهان را از بین می‌برد. دندان‌ها را مسواک بزنید و سپس یک تا دو قطره عصاره‌ی هسته‌ی گریپ‌فروت را روی دندان‌ها بمالید و دهان را آبکشی کنید.
  11.  جعفری: جعفری با خاصیت ضدباکتری خود می‌تواند باکتری‌های ایجادکننده‌ی بوی بد دهان را از بین ببرد. از برگ جعفری تازه می‌توانید به‌صورت مستقیم جویده یا به غذاهای خود اضافه کنید.
  12.  آب لیموترش و ماست: آب لیموترش به عنوان ضدباکتری طبیعی در کنار باکتری‌های خوب ماست به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند. ماست بدون طعم را با یک تا دو قاشق غذاخوری آب لیموترش مخلوط کنید، به مدت ۵ تا ۷ دقیقه بمالید و سپس دهان را آبکشی کنید.
  13.  جوش‌شیرین و آب لیموترش: جوش‌شیرین می‌تواند اسیدیته دهان را کاهش داده و باکتری‌ها را از بین ببرد. با ترکیب جوش‌شیرین و آب لیموترش خمیری تهیه کنید و به‌مدت یک دقیقه روی دندان‌ها بمالید، سپس دهان را با آب بشویید.
  14. آب‌نمک: محلول آب‌نمک باعث خنثی کردن PH دهان و پاکسازی آن می‌شود. از آب‌نمک دو بار در روز برای غرغره کردن استفاده کنید.
  15.  روغن کنجد: روغن کنجد دهان را پاکسازی می‌کند و دندان‌ها را سفید می‌کند. هر روز صبح از آن استفاده کنید.
  16.  روغن درخت چای: این روغن خواص ضدباکتری دارد و می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. از آن هر روز برای غرغره کردن استفاده کنید.
  17.  هل: هل بوی بد دهان را از بین می‌برد. اگر غذای حاوی سیر یا پیاز خوردید، از هل استفاده کنید.
  18.  هیدروژن پراکسید: محلول هیدروژن پراکسید باکتری‌ها را از بین می‌برد. با احتیاط و به‌صورت متناوب از آن برای آبکشی دهان استفاده کنید.
  19.  دارچین، عسل و لیموترش: ترکیبی از دارچین، عسل و لیموترش باعث ضدعفونی و پاکسازی دهان می‌شود. هر روز از این ترکیب برای غرغره کردن دهانتان استفاده کنید.
شربت خاکشیر یکی از خوراکی های خوشبو کننده دهان 51434168541
شربت خاکشیر یکی از روش های خوشبو کننده دهان

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *