عصب کشی دندان های بیمار توسط دکتر 5151514

عصب‌کشی دندان یک روش درمانی است که برای نجات دندان از کشیده شدن انجام می‌شود این روش شامل برداشتن پالپ عفونی شده یا آسیب دیده از داخل سیستم عصب دندان، تمیز کردن آن، و جلوگیری از تشکیل عفونت بیشتر می‌شود. بسته به شدت و جایگاه دندانی که نیاز به عصب‌کشی دارد، روش‌های متفاوتی وجود دارد. به طور کلی، هزینه عصب‌کشی به دو فاکتور بستگی دارد: شدت آسیب و جایگاه دندان، و تجربه و مهارت دندانپزشک. درمان عصب‌کشی دندان باعث حفظ دندان از کشیده شدن می‌شود و درصد موفقیت آن بین ۸۶% تا ۹۳% گزارش شده است. در صورتی که درمان اولیه عصب‌کشی با موفقیت انجام نشود، روش‌های دیگری مانند عصب‌کشی اِندودُنتیک (Endodontic Microsurgery) ممکن است انجام شود.

عکس دندان قبل و بعد از عصب کشی 52632692
عکس دندان قبل و بعد از عصب کشی

↩️ مراحل عصب کشی دندان در گرگان

  1. بررسی و تشخیص: در این مرحله، دندانپزشک با استفاده از رادیوگرافی (عکس دندان) و بررسی علائم مانند درد، حساسیت، یا تغییر رنگ دندان، نیاز به عصب کشی را تشخیص می‌دهد. این بررسی ممکن است شامل آزمون تپش (تست تپش) و سایر آزمون‌های جسمی دندان باشد.
  2. بی حسی: قبل از شروع درمان، دندانپزشک برای تسکین درد و اطمینان از راحتی بیمار، محل عمل را بی حس می‌کند. این مرحله به ویژه برای دندان‌هایی که درد شدیدی دارند، بسیار اهمیت دارد.
  3. دسترسی به پالپ: با استفاده از دریل دندانپزشکی، یک حفره کوچک در تاج دندان ایجاد می‌شود تا به پالپ دندان دسترسی پیدا شود. این حفره برای اینکه دسترسی به پالپ دندان فراهم شود و امکان پاکسازی پالپ وجود داشته باشد، لازم است.
  4. پاکسازی پالپ: پالپ دندان (عصب) که معمولاً التهاب یا عفونت دارد، پاکسازی می‌شود. این پاکسازی شامل برداشتن بافت عصبی توسط ابزارهای خاصی است که دندانپزشک استفاده می‌کند.
  5. ضدعفونی و پر کردن: پس از پاکسازی پالپ، نواحی دندان که پاکسازی شده، ضدعفونی می‌شوند تا از ورود باکتری‌ها به داخل دندان جلوگیری شود. سپس این نواحی با موادی که گوتاپرژا نام دارند پر می‌شوند. این مواد به طور معمول با ترکیباتی مانند کلسیم هیدروکساید و رزین‌ها تشکیل شده‌اند.
  6. روکش و ترمیم: در نهایت، دندان با روکش دندان ترمیم می‌شود تا از آسیب‌های احتمالی محافظت شود و شکل ظاهری آن حفظ شود. این مرحله شامل استفاده از موادی مانند رزین‌های ترمیمی یا پورسلن است که به دندان چسبانده می‌شوند و شکل و عملکرد آن را به حالت طبیعی بازمی‌گردانند.

بیشتر بخوانید: چه زمانی به عصب کشی دندان نیاز داریم؟ | نکات مراقبتی + روش های درمان

درمان عصب کشی دندان 52656526


💡 آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

در طول پروسه عصب کشی دندان، پالپ ملتهب حذف شده و دندان تمیز شده و پر می‌شود این پروسه به لطف بی‌حسی‌ها و ابزار دندانپزشکی، بدون درد انجام می‌شود. اگر درد دندانی حس می‌کنید، آن به دلیل عدم درمان دندان است، نه به خاطر عمل عصب کشی. این درمان به دلیل حذف عفونت دندان و التهاب، درد شما را کاهش می‌دهد. ممکن است در طول عمل عصب کشی کمی بی‌قراری حس کنید که با مسکن‌های معمولی کنترل می‌شود.

مراحل عصب کشی دندان 52655241


🔂 انواع عصب‌کشی دندان

عصب‌کشی دندان در گرگان یک روش درمانی است که برای نجات دندان از کشیده شدن انجام می‌شود. این پروسه شامل برداشتن پالپ عفونی شده یا آسیب دیده از داخل سیستم عصب دندان، تمیز کردن آن، و جلوگیری از تشکیل عفونت بیشتر می‌شود. انواع مختلفی از عصب‌کشی وجود دارد که بسته به شدت و جایگاه دندانی که نیاز به عصب‌کشی دارد، انجام می‌شود.

  1. عصب‌کشی معمولی (Conventional Root Canal Therapy): این روش شامل دسترسی به محفظه پالپ دندان عفونی شده یا آسیب دیده می‌شود که توسط ابزارهای پیشرفته دندانپزشکی انجام می‌شود. سپس سیستم عصب دندان تمیز شده و با مواد زیست سازگار پر می‌شود. در نهایت، دندان با روکشی محافظت می‌شود.
  2. عصب‌کشی یک جلسه‌ای (Single Visit Root Canal Therapy): در این روش، درمان عصب‌کشی دندان فقط در یک جلسه انجام می‌شود که دقیقاً نقطه مقابل روش معمولی است که نیازمند چند جلسه است. این روش برای مواردی مناسب است که عفونت پخش نشده و فوراً با یک جلسه عفونت از بین می‌رود.
  3. عصب‌کشی اِندودُنتیک (Endodontic Microsurgery): این روش زمانی انجام می‌شود که روش معمولی عصب‌کشی کارآمد نبوده و شکست می‌خورد یا بر اساس روش‌های تشریحی کالبد شناسی امکان پذیر نیست. این پروسه شامل ایجاد یک حفره کوچک در نوک دندان برای دسترسی به ناحیه عفونی شده، برداشتن بافت عفونی شده، و پر کردن ناحیه با مواد زیست سازگار تراشیده می‌شود.
  4. پالپوتومی کودکان (Pediatric Pulpotomy): این روش برای حفظ دندان کودک ضروری است و به دندان کمک می‌کند تا در جایگاه خود باقی بماند تا زمانی که دندان به حالت طبیعی بیافتد. در این روش، پالپ دندان از قسمت تاج دندان برداشته می‌شود در حالی که پالپ سالم محفوظ باقی می‌ماند. سپس پالپ آسیب دیده تمیز می‌شود، و ناحیه پر می‌شود.
  5. عصب‌کشی جایگزینی احیاکننده حفره میانی (Regenerative Endodontics): این روش با هدف حفظ عملکرد طبیعی دندان انجام می‌شود و شامل استفاده از تکنیک‌های پیشرفته برای بهبود و ترمیم دندان گرگان می‌باشد. این روش از تکنیک‌های پیشرفته استفاده می‌کند تا دندان را درمان کرده و آن را به زندگی باز می‌گرداند.
  6. عصب کشی روت کانال تراپی اولیه: برای مدیریت التهاب و عفونت صورت میگیرد.
  7. عصب کشی روت کانال تراپی ثانویه: اگر عصب کشی اولیه درمان را تکمیل نکند از روش ثانویه استفاده میشود.
  8. جراحی حذف ریشه انتهایی دندان یا آپیکوکتومی: در این روش بافت عفونی و انتهای ریشه دندان برداشته میشود.
  9. جراحی ترمیم ریشه یا پالپوتومی: این جراحی بر روی کودکان انجام میشود به طوری که عصب فقط از تاج دندان برداشته میشود و کاری با ریشه ی دندان نداریم.
  10. پالپکتومی یا جراحی تخلیه ریشه: این روش نیز مناسب کودکان است که کل پالپ و عصب کاملا تخلیه میشود.

عصب کشی دندان های بیمار 5151514

درمان عصب کشی 15225


🟢 مزایای عصب کشی دندان در گرگان

عصب کشی دندان در گرگان برای حفظ دندان طبیعی و جلوگیری از کشیدن آن، بسیار موثر است. این درمان به شما کمک می‌کند تا از عملکرد طبیعی دندان خود در جویدن و گاز زدن بهره‌مند باشید. مزایای این درمان عبارتند از:

  1. جلوگیری از عفونت: با پاکسازی حفره عصب دندان و پر کردن آن با مواد ضدعفونی، ریسک عفونت و باکتری‌ها کاهش می‌یابد.
  2. حفظ ساختار صورت: عصب کشی دندان از تغییرات ساختاری صورت مانند استخوان‌گونه شدن و تغییرات در خط فک جلوگیری می‌کند.
  3. حفظ استخوان: در مقایسه با کشیدن دندان که ممکن است منجر به فرسودگی استخوان اطراف آن شود، عصب کشی به حفظ استخوان کمک می‌کند.
  4. کاهش درد: پالپ دندان آسیب دیده یا عفونی شده می‌تواند منجر به درد شدید و بی‌قراری شود. عصب کشی با از بین بردن منبع عفونت و التهاب، درد را کاهش می‌دهد.
  5. روش هزینه‌برتر: درمان عصب کشی از نظر هزینه، معمولاً منطقی‌تر از کشیدن دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت یا بریج است. در ضمن، این درمان مزایای طولانی‌مدت بیشتری دارد.
  6. حفظ دندان: در عمل عصب کشی، فقط قسمت آسیب دیده یا عفونی شده از ریشه دندان حذف می‌شود، در حالی که در کشیدن دندان، کل دندان باید کشیده شود. این باعث می‌شود دندان طبیعی حفظ شود و امکان استفاده معمولی از آن فراهم شود.

به طور کلی، عصب کشی دندان از انجام اقدامات پیچیده‌تر و هزینه‌برتری همچون ایمپلنت یا بریج جلوگیری می‌کند و امکان حفظ دندان طبیعی را فراهم می‌کند.

رادیوگرافی دندان های عصب کشی شده 5284152


⭕ نشانه‌های عفونت پس از عصب کشی دندان

پس از عصب کشی دندان، ممکن است عفونت مجدد رخ دهد که نیاز به توجه و درمان دارد. برخی از نشانه‌های عفونت پس از عصب کشی دندان عبارتند از:

  1. تغییر رنگ دندان: تغییر رنگ دندان به رنگ خاکستری یا تیره، نشانه عفونت می‌باشد.
  2. درد و مشکل در جویدن: درد و مشکلات هنگام جویدن ممکن است به عفونت دلالت داشته باشد.
  3. جوش یا فیستول در لثه: ایجاد جوش یا فیستول در لثه نیز نشانه عفونت پس از عصب کشی دندان است.
  4. حساسیت زیاد به گرما و سردا: احساس درد گزنده و حساسیت زیاد به آب و نوشیدنی‌های گرم یا سرد نشانه عفونت ممکن است.
  5. مزه بد در دهان و ترشحات چرکی: اگر مزه بدی در دهان حس کردید و ترشحات چرکی دیده شد، ممکن است نشانه عفونت مجدد باشد.

عصب کشی دندان های بیمار توسط دکتر 5151514

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *