قبل و بعد زردی دندان و رفع آن 4876897486

آیا می دانید علت زرد شدن دندان چه می باشد؟

تا به حال به آینه نگاه کرده‌اید و فکر کرده‌اید علت زرد شدن دندان‌هایتان چیست؟ بسیاری از ما با این مشکل مواجهیم و از آن رنج می‌بریم. زرد شدن و تغییر رنگ دندان‌ها به مرور زمان اتفاق می‌افتد و ممکن است به سادگی نادیده گرفته شود. خوشبختانه، زردی دندان‌ها معمولاً نشانه‌ای از یک بیماری جدی نیست، هرچند که می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شود زیرا لبخند سفید و روشن شما، یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی چهره، تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اما نگران نباشید، می‌توانید این لبخند زیبا را دوباره به دست آورید.

زرد شدن دندان‌ ها می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، از جمله مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی، تجمع پلاک‌ها و نازک شدن مینای دندان. این مشکل در کودکان نیز به دلیل مصرف زیاد تنقلات به ویژه در سنین کم شایع است. بهترین روش درمان این مشکل، انجام جرم‌گیری دندان و سفید کردن دندان‌ها توسط دندانپزشک است.

برای خواندن مطالب مفید و بیشتر با گرگان دنتال همراه باشید.


⁉️ علت زرد شدن دندان چیست؟

تغییر رنگ دندان زمانی رخ می‌دهد که دندان‌های شما از حالت طبیعی سفید و روشن خود خارج شده و به رنگ‌های تیره‌تر، زرد یا حتی لکه‌دار تبدیل می‌شوند. دلایل زرد شدن دندان‌ها می‌تواند بیرونی یا درونی باشد. علل بیرونی شامل عواملی است که از خارج بر دندان‌ها تأثیر می‌گذارند، مانند مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی یا سیگار کشیدن. علل درونی به عواملی بازمی‌گردد که از داخل بدن یا خود دندان‌ها منشأ می‌گیرند، مانند تغییرات ساختاری در مینای دندان یا مشکلات سیستمیک.

✔️ دلایل زرد شدن دندان‌ ها

1. مصرف داروهای خاص مانند آنتی‌بیوتیک‌ ها

مصرف برخی از داروها، خصوصاً آنتی‌بیوتیک‌ها، می‌تواند یکی از دلایل زرد شدن دندان‌ها باشد. آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین و داکسی‌سایکلین می‌توانند عامل تغییر رنگ دندان‌ها باشند. همچنین، مصرف آنتی‌هیستامین‌ها مانند بنادریل، داروهای ضد روان‌پریشی و داروهای فشارخون بالا نیز می‌تواند موجب زرد شدن دندان‌ها شود.

2. سیگار کشیدن

نیکوتین موجود در سیگار و دخانیات فقط باعث اعتیاد نمی‌شود، بلکه لکه‌های زرد یا قهوه‌ای نیز روی دندان‌ها باقی می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر رنگ دندان در میان افرادی که سیگار می‌کشند، نسبت به افرادی که سیگار نمی‌کشند، شایع‌تر است. در نتیجه، سیگار و سایر دخانیات یکی از اصلی‌ترین علت زرد شدن دندان‌‌ها هستند.

سیگار و مصرف دخانیات، یکی از علت های زرد شدن دندان 8576857605

3. مصرف زیاد فلوراید

مصرف فلوراید در مقادیر مناسب برای محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی مفید است. اما افرادی که در دوران کودکی سطوح بالایی از فلوراید مصرف می‌کنند، ممکن است به فلوئوروزیس مبتلا شوند. این وضعیت باعث ایجاد لکه‌های سفید، زرد یا قهوه‌ای روی مینای دندان می‌شود. منابع اصلی فلوراید شامل آب فلوراید، خمیردندان فلوراید و قرص‌ها و درمان‌های فلوراید تجویز شده هستند.

4. ارتودنسی دندان

برخی از درمان‌های دندانپزشکی مانند ارتودنسی ثابت یا پر کردن دندان می‌توانند علت زرد شدن دندان‌ها باشند. مواد دندانپزشکی مانند ترمیم‌های آمالگام که حاوی سولفید نقره هستند، گاهی باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند.

5. ابتلا به بیماری‌ های خاص

برخی بیماری‌ها می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان شوند، به‌ویژه بیماری‌هایی که مینای دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهند یا درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی که برای درمان سرطان استفاده می‌شوند. این حالت معمولاً باعث تغییر رنگ دندان‌ها به رنگ قهوه‌ای می‌شود. علاوه بر این، برخی از بیماری‌های خاص مانند بیماری‌های کبدی، بیماری سلیاک، کمبود کلسیم، اختلالات خوردن و بیماری‌های متابولیک نیز می‌توانند دلیل زرد شدن دندان‌ها باشند.

6. جرم گرفتن دندان‌ ها

جرم گرفتن دندان‌ها می‌تواند یکی از اصلی‌ترین علل زرد شدن دندان‌ها باشد به دنبال بهداشت ضعیف دهان و دندان، لکه‌ها به پلاک‌های دندانی می‌چسبند. اگر این پلاک‌ها را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم پاک نکنید، احتمال تغییر رنگ در دندان‌ها بیشتر می‌شود و به‌مرور جرم ایجاد شده علت زردی دندان خواهد بود. از فواید جرم‌گیری دندان در گرگان این است که می‌تواند این مشکل را در مدت کوتاهی برطرف کند.

بیشتر بخوانید: فواید استفاده از نخ دندان چیست؟

قبل و بعد زردی دندان 5695678

7. رژیم غذایی و غذاهای رنگی

رژیم غذایی شما و موادی که می‌خورید نیز می‌توانند علت زرد شدن دندان‌ها باشند. غذاهای رنگی مانند توت‌ها، سس سویا و برخی سبزیجات و میوه‌ها مانند سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، سس پاستا و ادویه کاری می‌توانند رنگ دندان‌ها را تغییر دهند. این ترکیبات حاوی رنگ‌دانه‌هایی هستند که به مینای دندان می‌چسبند و سطح آن را لکه‌دار می‌کنند. حتی یک سالاد سالم با سس سرکه بالزامیک می‌تواند رنگ نامناسبی روی دندان‌های شما بگذارد.

8. مصرف برخی از نوشیدنی‌ ها

نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید می‌توانند دلیل زرد شدن دندان‌های شما باشند. نوشیدنی‌های رنگ‌دار مانند قهوه، چای، کولا و نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند روی دندان‌ها لکه‌هایی ایجاد کرده و به‌مرور زمان باعث تغییر رنگ آنها شوند. البته منظور این نیست که باید به‌کلی از مصرف این نوشیدنی‌ها خودداری کنید، بلکه بهتر است در مصرف آنها زیاده‌روی نکنید و پس از مصرف، بهداشت دندان‌ها را رعایت کنید. به دلایل مختلفی ممکن است دندان‌های شما تغییر رنگ پیدا کنند. برخی از این دلایل قابل پیشگیری نیستند، مانند پیری، تروما یا بیماری. اما علل دیگر، مانند سیگار کشیدن و بهداشت نامناسب دهان، قابل‌ پیشگیری هستند

9. نازک شدن مینای دندان

یکی دیگر از دلایل زرد شدن دندان‌ها نازک شدن مینای دندان است زمانی که مینای دندان نازک می‌شود و عاج زیرین آن نمایان می‌شود، دندان‌ها زرد به نظر می‌رسند. عاج ماده‌ای به رنگ زرد متمایل به قهوه‌ای است که در داخل دندان‌ها و زیر مینای دندان قرار دارد و اغلب مسئول زردی دندان است. مینای دندان ضخیم عاج را می‌پوشاند، اما با گذر زمان و در اثر جویدن و قرار گرفتن در معرض اسیدهای غذا و نوشیدنی، مینای دندان فرسوده می‌شود و دندان‌ها زرد می‌شوند. بیشتر دندان‌ها با افزایش سن و نازک شدن مینای دندان زرد می‌شوند، اما برخی از آنها ممکن است با ترکیب لکه‌های غذایی، سایه‌ای مایل به خاکستری پیدا کنند.

10. آسیب دیدن و ضربه خوردن به دندان

آسیب و ضربه‌هایی که به دندان‌ها وارد می‌شوند نیز می‌توانند باعث زرد شدن دندان‌ها شوند. به عنوان مثال، آسیب ناشی از زمین خوردن می‌تواند تشکیل مینای دندان در کودکان را مختل کند. تروما همچنین می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌های بالغ شود. زمین خوردن، تصادف اتومبیل و آسیب‌های ورزشی می‌توانند ضربه‌هایی وارد کنند که منجر به تغییر رنگ و زرد شدن دندان‌ها شوند.

11. دندان قروچه (براکسیسم)

دندان قروچه عادت ناخودآگاهی است که برخی افراد هنگام استرس دارند، به‌ویژه در هنگام خواب. این عادت، که به‌عنوان براکسیسم نیز شناخته می‌شود، برای مینای دندان بسیار مضر است و می‌تواند آن را تا حد ترک‌خوردگی و زردی ضعیف کند. بنابراین، دندان قروچه نیز می‌تواند یکی از علل زرد شدن دندان‌ها باشد.

12. افزایش سن

افزایش سن از عوامل اجتناب‌ناپذیر زرد شدن دندان‌ها است با گذشت زمان، لایه خارجی مینای دندان فرسوده می‌شود و رنگ طبیعی عاج را آشکار می‌کند. به این ترتیب، پیری نیز یکی از علل زرد شدن دندان‌هاست که تقریباً نمی‌توان از آن اجتناب کرد.

13. ژنتیک و زردی دندان

ژنتیک یکی از عوامل اصلی تغییر رنگ دندان‌ها است و می‌تواند علت زرد شدن دندان‌ها نیز باشد رنگ طبیعی دندان، روشنایی و شفافیت آن در افراد مختلف متفاوت است. گاهی اوقات تغییر رنگ دندان‌ها در یکی از والدین دیده می‌شود و اگر دندان‌های یکی از والدینتان زرد است، احتمالاً دندان‌های شما نیز رنگ مشابهی خواهند داشت.

آیا می‌خواهید بدانید علت زرد شدن دندان‌ هایتان چیست؟ برای تشخیص دقیق، همین حالا از سایت گرگان دنتال نوبت بگیرید.

مصرف چای، یکی از علت زرد شدن دندان 496746748


☑️ علل زرد شدن دندان‌ های مصنوعی

بسیاری از عواملی که موجب زرد شدن دندان‌های طبیعی می‌شوند، می‌توانند علت زرد شدن پروتز دندان‌های مصنوعی نیز باشند. به‌ویژه، مصرف مواد غذایی رنگی و نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه از جمله مهم‌ترین دلایل زردی دندان‌های مصنوعی محسوب می‌شوند، زیرا جنس این دندان‌ها به‌سرعت رنگ‌دانه‌های غذا را جذب می‌کند.

☑️ دلیل زرد شدن دندان‌ها با سیگار

یکی از عوارض شایع سیگار کشیدن، لکه‌دار شدن و زردی دندان‌ها به دلیل نیکوتین و قطران موجود در تنباکو است. مصرف سیگار در طولانی‌مدت می‌تواند باعث زرد شدن دندان‌ها شود. افراد سیگاری اغلب گزارش می‌دهند که پس از سال‌ها سیگار کشیدن، دندان‌هایشان تقریباً قهوه‌ای شده است. روش سفید کردن دندان با لیزر می‌تواند به تمیزی طولانی‌مدت دندان‌ها و رفع زردی آن‌ها کمک کند.

☑️ علت زرد شدن دندان‌ های نیش

دندان نیش جزو دندان‌هایی است که معمولاً زودتر از سایر دندان‌ها تغییر رنگ می‌دهد و زرد می‌شود. دندان‌های نیش بیشتر با مواد غذایی در تماس هستند و بیشتر در معرض فرسایش و پوسیدگی قرار دارند. در نتیجه، عاج این دندان‌ها زودتر از بین می‌رود و همین علت زرد شدن دندان نیش است. علاوه بر این، عوامل ژنتیکی و افزایش سن نیز می‌توانند از دلایل زرد شدن دندان نیش باشند.

☑️ علت زرد شدن دندان‌ ها در بارداری

زرد شدن دندان‌ها در دوران بارداری ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی رخ دهد. هورمون‌های بارداری می‌توانند روی مینای دندان تأثیر بگذارند و آن را مستعد لکه‌دار شدن کنند. علاوه بر این، افزایش اسیدیته در دهان و تغییرات رژیم غذایی نیز ممکن است از دلایل تغییر رنگ و زرد شدن دندان‌ها در دوران بارداری باشد.

☑️ علت زرد شدن دندان‌ ها در طب سنتی

در طب سنتی، علاوه بر رژیم غذایی و عادات سبک زندگی، مزاج افراد نیز با تغییر رنگ دندان‌ها مرتبط دانسته می‌شود. علت زرد شدن دندان‌ها در طب سنتی بیشتر به مزاج صفراوی نسبت داده شده است و این علم معتقد است که افرادی با مزاج صفراوی بیشتر در معرض زردی دندان‌ها هستند. یکی از بهترین راهکارها برای این مورد، زدن روغن گل رز شیرین به دندان‌ها قبل از خواب است.

قبل و بعد زردی دندان و رفع آن 48767486

☑️ زرد شدن دندان بعد از عصب‌کشی

بعد از درمان ریشه و عصب‌کشی نیز ممکن است شاهد تغییر رنگ دندان‌ها، خصوصاً زرد شدن آنها باشیم. این تغییر رنگ معمولاً به دلیل موادی است که برای پر کردن دندان استفاده می‌شود و تجزیه هموگلوبین باعث تغییر رنگ دندان‌ها پس از درمان ریشه می‌شود.

☑️ زرد شدن ناگهانی دندان کودکان و نوجوانان

در کودکان، چندین عامل اصلی می‌تواند موجب زرد شدن دندان‌های آنها باشد. یکی از علل زرد شدن دندان‌ها در کودکان، مصرف تتراسایکلین یا داکسی‌سایکلین در دوران کودکی است. کودکانی که در سن زیر ۸ سال این داروها را مصرف کرده‌اند ممکن است در بزرگسالی با زردی دندان‌ها مواجه شوند. همچنین، اگر مادر در نیمه دوم بارداری این آنتی‌بیوتیک‌ها را مصرف کرده باشد، احتمال زردی دندان‌ها زیاد است.

علل زرد شدن دندان‌های نوجوانان می‌تواند شامل تمامی موارد ذکر شده در بالا باشد. اما به‌صورت خاص، مصرف زیاد نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی، عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان و مصرف دخانیات از مهم‌ترین دلایل زرد شدن دندان‌های نوجوانان است.

☑️ زرد شدن دندان‌ های کامپوزیت

انواع کامپوزیت دندان حتی از مینای طبیعی دندان نیز متخلخل‌تر هستند و بیشتر در معرض تغییر رنگ و زرد شدن قرار می‌گیرند. بیمارانی که زیاد نوشیدنی‌های الکلی، قهوه یا چای می‌نوشند و همچنین افراد سیگاری بیشتر مستعد ایجاد لکه روی کامپوزیت‌ها هستند.

علاوه بر این، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از دریافت روکش‌های کامپوزیت نیز می‌تواند علت زرد شدن دندان‌های دارای روکش باشد. همچنین جنس کامپوزیت‌ها و متریال به کار رفته در آنها می‌تواند موجب زردی بین دندان‌های کامپوزیتی شود.

☑️ زرد شدن دندان بعد از ارتودنسی

ایجاد پلاک در پشت سیم‌ها و اطراف براکت‌های ارتودنسی که به دندان‌ها می‌چسبند، رایج است. در نهایت، این پلاک ممکن است به جرم ضخیم یا تارتار تبدیل شود که رنگ قهوه‌ای یا زردی دارد.

زردی دندان های یک خانم 5675865


⁉️ چگونه زردی دندان را از بین ببریم؟

بسته به علت زرد شدن دندان‌ها و اینکه آیا لکه‌ها بر لایه‌های خارجی یا داخلی دندان‌های شما تأثیر می‌گذارند، روش‌های مختلفی برای درمان تغییر رنگ دندان وجود دارد. سفید کردن دندان‌ها با روش‌های خانگی، بیلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک، بایندینگ دندان و لمینت دندان در گرگان از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانند برای درمان زردی دندان‌ها استفاده شوند.

✅ درمان زردی دندان در منزل

برای درمان زردی دندان‌ها در خانه می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم: رعایت بهداشت دهان و دندان به جلوگیری از زرد شدن دندان‌ها کمک می‌کند.
  2. خمیر جوش شیرین: مخلوط جوش شیرین با آب و مسواک زدن دندان‌ها با این خمیر می‌تواند به از بین بردن لکه‌ها کمک کند.
  3. استفاده از روغن نارگیل یا روغن کنجد: مالیدن این روغن‌ها به مدت چند دقیقه در دهان می‌تواند به کاهش پلاک و بهبود ظاهر دندان‌ها کمک کند.
  4. استفاده از خمیردندان‌های خاص: خمیردندان‌هایی که به‌طور خاص برای از بین بردن لکه‌ها و بازگرداندن سفیدی طبیعی دندان ساخته شده‌اند، می‌توانند مفید باشند.

بیشتر بخوانید: روش صحیح مسواک زدن

✅ درمان حرفه‌ ای زردی دندان در گرگان | رفع زردی دندان یک روزه

اگر می‌خواهید سریع‌تر و موثرتر زردی دندان‌ها را از بین ببرید، می‌توانید از روش‌های حرفه‌ای مانند جرم‌گیری اصولی دندان در گرگان توسط دندانپزشک استفاده کنید. این روش‌ها ایمن‌تر و موثرتر هستند و نتایج بهتری را در کوتاه‌مدت ارائه می‌دهند.


💵 هزینه جرم‌گیری دندان در گرگان

هزینه نهایی جرم‌گیری دندان می‌تواند بسته به موقعیت مکانی مطب، تخصص دندانپزشک، شدت جرم دندان و بیماری‌های دهان و دندان متفاوت باشد. برای آگاهی از هزینه‌ها و دریافت مشاوره می‌توانید به صفحه کلینیک گرگان دنتال مراجعه کنید.

⚠️ هشدار: تمامی اطلاعات و روش های درمانی صرفا جهت اطلاع شما عزیزان است، به همین منظور توصیه می شود قبل از هرگونه استفاده از درمان خانگی، به دندانپزشک ماهر در منطقه خود مراجعه نمایید

سفید شدن زدی دندان یک خانم در مطب گرگان دنتال 64868489

 

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *