کودک مبتلا به دندان قروچه شدید 5647645

فشار های ناشی عوامل محیطی باعث دندان قروچه در اطفال می‌شود


  1. آیا نگران دندان قروچه کودک خود هستید؟
  2. آیا اطلاعی دارید که علت دندان قروچه کودکتان چه می باشد؟

دندان‌قروچه یا براکسیسم، یک مشکل شایع در کودکان است که ممکن است تا سنین بالاتر هم ادامه داشته باشد. این موضوع برای والدین یکی از مسائلی است که نیازمند توجه و درمان مناسب است. اگر فرزند شما به نواحی مختلف دهانش ضربه می‌زند، احتمالاً با دندان‌قروچه سر و کار دارد. بهترین راه برای تشخیص و درمان این مشکل مراجعه به یک دندانپزشک متخصص است. اما قبل از آن، می‌توانید با مطالعه دلایل محتمل براکسیسم، بهتر بفهمید چرا فرزند شما این مشکل را دارد؟! در ادامه در گرگان دنتال به بحث عوامل مختلف دندان قروچه، انواع دندان قروچه، راه های درمان، عوارض و…  پس با ما همراه باشید تا اطلاعات مفید این مقاله را از دست ندهید.😉🌷  


🦷 دندان قروچه (براکسیسم) در کودکان چیست؟

براکسیسم یا دندان‌قروچه در کودکان به ساییدن دندان‌ها یا فشار دادن دندان‌های دو فک بالا و پایین روی هم اطلاق می‌شود. والدین گاهی اوقات از وجود این عارضه در کودکان خود غافل می‌مانند، زیرا این موضوع ممکن است بدون ایجاد صداهای غیرطبیعی اتفاق بیفتد و حتی خود کودک نیز از این موضوع آگاه نباشد.

نام دیگر دندان قروچه:

براکسیسم

تفاوت بصری دندان های سالم و دندان های ساییده شده در تصویر 465866
تفاوت دندان های سالم و بیمار مبتلا به دندان قروچه در تصویر

😬 انواع دندان قروچه در اطفال

1. دندان قروچه نوع اول:

  • علت مشخص پزشکی برای رخ دادن آن وجود ندارد.
  • ممکن است بدون داشتن هیچ نوع بیماری زمینه‌ای در کودکان رخ دهد.
  • معمولاً در حالت بیداری و در زمان‌هایی که کودک به تمرکز خاصی نیاز دارد رخ می‌دهد.

2. دندان قروچه نوع دوم (ثانویه):

بر اثر اختلالات روانی، مصرف دارو، آپنه تنفسی، یا بیماری‌های مانند پارکینسون ایجاد می‌شود.

3. دندان قروچه شبانه

خواب با آرامش کودک مبتلا به دندان قروچه 45876
حمام آب گرم قبل از خواب باعث کاهش دندان قروچه در کودک می شود

😬 علائم تشخیص دادن دندان قروچه در اطفال

  • درد غیر طبیعی فک و دهان در صبحگاه و بعد از بیدار شدن کودک از خواب.
  • حساس شدن ناگهانی دندان کودک به دما یا درد گرفتن فک و دندان در هنگام خوردن غذا.
  • صدای ساییده شدن دندان کودک در هنگام خواب.
  • درد گرفتن فک یا دندان کودک هنگام جویدن غذا.
  •  اعلام ناراحتی یا احساس درد در فک و صورت یا دندان موقع بیدار شدن از خواب.

🦷 علت دندان قروچه در کودکان در خواب و بیداری

  1. عوارض دندان درآوردن نوزاد: در زمانی که دندان‌های نوزاد در حال رشد و درآمدن به دهان می‌باشند، ممکن است باعث ایجاد درد و تنش در ناحیه فک شود که این موضوع می‌تواند به دندان قروچه در کودکان منجر شود.
  2. فشار ناشی از ترس: ترس کودک از دندانپزشکی یا هرگونه فشار و استرس عصبی دیگر می‌تواند عاملی برای دندان قروچه در کودکان باشد.
  3. عوامل ژنتیکی: برخی از مطالعات نشان داده‌اند که بسیاری از کودکانی که دندان قروچه را تجربه می‌کنند، دارای سابقه فامیلی هستند که این موضوع نشان‌دهنده نقش عوامل ژنتیکی در ایجاد این عارضه است.
  4. فعالیت‌های فیزیکی: بعضی کودکان بیش از حد فعال هستند که این فعالیت‌های فیزیکی ممکن است باعث تنش در عضلات فک شده و منجر به دندان قروچه شوند.
  5. استفاده طولانی از پستانک: برخی از کودکان که به مدت طولانی از پستانک استفاده می‌کنند، ممکن است به دلیل حرکت دادن فک در هنگام استفاده از پستانک عادت به دندان قروچه‌ای پیدا کنند.
  6. بیش فعالی و فلج مغزی: در برخی از کودکان که دچار بیش فعالی یا فلج مغزی هستند و داروی خاصی را مصرف می‌کنند، دیده می‌شود که دندان قروچه را تجربه می‌کنند.
  7. عوامل روان‌شناختی: استرس، اضطراب، و شرایط روانی دیگر نیز می‌توانند عواملی باشند که به ایجاد دندان قروچه در کودکان منجر می‌شوند.
  8. مال اکلوژن Malocclusion (عدم هماهنگی و تراز دندان ها): دندان قروچه در کودکانی که مشکلاتی مانند مال اکلوژنیک، اوربایت، آندربایت یا سایر عدم هماهنگی و تراز دندان‌ها دارند، شایع‌تر است.
کودک بور مبتلا به دندان قروچه 56486
اذیت شدن کودک مبتلا به دندان قروچه

🩺 راه های درمان دندان قروچه

1. محافظ دندان: استفاده از محافظ دندان یا گارد که از جنس سیلیکون پزشکی ساخته شده است، می‌تواند کمک کند تا فشار و تماس بین دندان‌ها کاهش یابد و از ایجاد آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود.

2. مشاوره و آرامش برای کودک: صحبت با کودک و فهمیدن دلایل و عواقب دندان قروچه برای او می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب او کمک کند. همچنین، ایجاد حس حمایت و محبت و فراهم کردن محیط آرام و دلپذیر برای کودک نیز موثر است.

3. ایجاد روال‌های آرام‌بخش: استفاده از روش‌های آرام‌بخش مانند حمام آب گرم قبل از خواب، خواندن داستان‌های مورد علاقه کودک یا انجام فعالیت‌های ملایم مانند ماساژ به کودک می‌تواند به بهبود کیفیت خواب و کاهش فشارهای روانی کمک کند.

4. مراقبت‌های دندانی: حفظ بهداشت دهان و دندان‌های کودک با تمیز کردن منظم و مناسب و انجام بازدیدهای دوره‌ای از دندانپزشک کودکان می‌تواند به جلوگیری از عوارض بیشتر دندان قروچه کمک کند.

5. ارتودنسی دندان: درمان ارتودنسی به منظور بهبود وضعیت هماهنگی و تراز دندان‌ها که می‌تواند به درمان دندان قروچه کودکان در خواب کمک کند و از دندان‌های کودک در برابر آسیب محافظت نماید

هم تراز نبودن دندان های کودک دلیل دندان قروچه است 87878
هم تراز نبودن دندان های کودک علت اصلی دندان قروچه می‌باشد

💊 درمان خانگی دندان قروچه در اطفال در خواب

درمان خانگی دندان قروچه در خواب می‌تواند با انجام تغییراتی در روند زندگی روزمره و عادات غذایی انجام شود، این اقدامات شامل حذف مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند از رژیم غذایی، مانند نوشابه، شکلات، قهوه و… است. همچنین، بهتر است از جویدن مداد و سایر اشیاء غیرغذایی خودداری کرده و از مصرف آدامس جویدن به حداقل برسید تا فشار و سایش بر روی عضلات فک کاهش یابد. به علاوه، یکی از روش‌های درمان خانگی دندان قروچه در خواب استفاده از حوله گرم است؛ می‌توانید حوله را روی گونه اطفال قرار دهید تا عضلات فک کودک به آرامی شل شوند و دندان قروچه کاهش یابد.

درمان خانگی اطفال:

حوله گرم را بر روی گونه های کودکان قرار دهید تا عضلات آن ها به ارامی شل شود این کار باعث کاهش دندان قروچه در اطفال می‌شود.

محافظ دندان قروچه در اطفال 489796
محافظ دندان، یکی از راه های درمان دندان قروچه در اطفال

راه های جلوگیری و مراقبت از دندان قروچه در اطفال

1. انتخاب غذاهای نرم و آرام‌بخش: از غذاهایی که نرم و آرام‌بخش هستند، مانند موز، ماکارونی، ترکیباتی که حاوی امگا ۳ هستند، مانند ماهی و ماست، و غذاهای حاوی پروتئین مثل گوشت و مرغ به کودکان قبل از خواب داده شود، این نوع غذاها می‌توانند به کاهش استرس و آرامش کودک کمک کنند و از شدت دندان قروچه کاسته شوند.

2. اجتناب از غذاهای سفت و کرانچی: قبل از خواب، به کودکان غذاهایی که نیاز به جویدن دارند، مانند سیب و هویج را ندهید. این‌گونه غذاها ممکن است باعث خستگی عضلات فک شوند و به افزایش دندان قروچه در کودکان منجر شوند.

3. مدیریت تغییرات ناگهانی: اتفاقات ناگهانی مانند جابجایی، تغییرات در زندگی خانوادگی، از دست دادن دوستان یا فراهم آمدن شرایطی که باعث استرس و اضطراب کودک می‌شوند، می‌توانند دلایل دندان قروچه در کودکان باشند. مراقبت و حمایت روانی از کودکان می‌تواند در مدیریت این تغییرات و جلوگیری از ایجاد دندان قروچه موثر باشد.

4. ایجاد روال‌های آرام‌بخش: استفاده از روال‌هایی مانند خواندن داستان قبل از خواب، ماساژ دادن به کودک یا گوش دادن به حرف‌های او می‌تواند به کاهش استرس و آرامش کودک کمک کند و از ایجاد دندان قروچه در آنها جلوگیری نماید.

5. انجام کارهای مورد علاقه کودک و سرگرم کردن او برای آرامش بخشی.

کودک بیمار و مبتلا به دندان قروچه 458746
کودک مبتلا به دندان قروچه

😨 عوارض دندان قروچه در اطفال

برخی از عوارض و خطراتی که ممکن است ناشی از دندان قروچه در کودکان باشد عبارتند از:

  1. آسیب رسیدن به دندان‌های کودک: فشار و ساییده شدن دندان‌ها ممکن است منجر به آسیب رسیدن به دندان‌های کودک شود، از جمله شکستگی، ترک خوردگی، لق شدن و از بین رفتن مینای دندان
  2. آسیب به مفصل گیجگاهی فکی: دندان قروچه می‌تواند باعث آسیب به مفصل گیجگاهی فکی کودک شود که ممکن است به مشکلات جدی در فک و صورت منجر شود و نیاز به درمان های پیچیده داشته باشد.
  3. ایجاد درد و عدم راحتی: دندان قروچه ممکن است باعث درد و عدم راحتی در ناحیه فک و دندان‌ها در کودکان شود که می‌تواند زندگی روزمره و فعالیت‌های آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
  4. اختلالات خواب: دندان قروچه می‌تواند باعث اختلال در خواب کودکان شود که ممکن است منجر به خستگی و ناراحتی آنها شود و بر توانایی تمرکز و یادگیری آنها تاثیر منفی بگذارد.

سایر عوارض دندان قروچه در اطفال

  • ایجاد مشکلات روانی: دندان قروچه می‌تواند باعث ایجاد استرس و نگرانی در کودکان شود که ممکن است تاثیرات منفی بر روانی و روان‌شناختی آنها داشته باشد و نیاز به مشاوره روانی داشته باشند.
  • حساسیت دندانی: فشار مکرر دندان قروچه می‌تواند به دندان‌ها حساسیت بیشتری نسبت به دما و فشار ایجاد کند، که این موضوع می‌تواند منجر به عدم راحتی و ناراحتی در کودک شود.
  • مشکلات فکی: دندان قروچه می‌تواند به مفصل گیجگاهی فکی آسیب برساند، باعث ایجاد تورم، درد و انقباض ریتمیک عضلات فک شود، و در موارد شدید‌تر ممکن است منجر به بروز اختلال مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) شود.
  • سردرد و درد صورت: دندان قروچه می‌تواند باعث بروز سردرد‌های شدید و درد در ناحیه صورت کودک شود، که ممکن است تاثیر مخربی بر روی کیفیت زندگی و فعالیت‌های روزمره او داشته باشد.
  • شکستن پرکردگی‌های دندان و آسیب به لثه‌ها: فشار قوی دندان قروچه می‌تواند منجر به شکستن پرکردگی‌های دندان و آسیب به لثه‌ها شود، که این موضوع می‌تواند باعث عفونت و التهاب در دهان شود.

عوارض ناشی از دندان قروچه در اطفال چه می‌باشد؟

  • آسیب رسیدن به دندان‌های کودک
  • صدای دندان قروچه به هنگام شب
  • مشکلات فکی
  • سردرد و درد صورت
  • شکستن پرکردگی‌های دندان
  • آسیب به لثه‌ها
  • حساسیت دندانی
کودک مبتلا به دندان قروچه شدید 5647645
فشار های ناشی عوامل محیطی باعث دندان قروچه در اطفال می‌شود

سخن نهایی

دندان قروچه در کودک ها، یک مسئله مهم است که نیازمند توجه و درمان صحیح است اگر علائم دندان قروچه در کودک شما مشاهده می‌شود. بهتر است به دندانپزشک مراجعه کرده و راهکارهای مناسب را برای درمان این مشکل دریافت کنید. با اعتماد به کلینیک گرگان دنتال، می‌توانید از بهترین خدمات و مشاوره‌های پزشکی برخوردار شوید.

 

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *